پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250832
واردات گندم؛ تهديدي که دولت با دپوي ۳.۴ ميليون تن نهاده دامي رقم مي‌زند/ وقتي رکن امنيت غذايي کشور جايگزين خوراک دام شد
تاریخ انتشار : 1400/04/19 11:10:53
نمایش : 1241
متاسفانه به واسطه دپوي نهاده هاي دامي در بنادر، در حال حاضر گندم اغلب مزارع بجاي آنکه وارد سيلوها شده و به دولت فروخته شود وارد سبد غذايي دام مي شوند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از تيتريک، اين روزها کارد کمبود نهاده دامي در کشور به استخوان دامداران رسيده و آنها را وادار مي کند از گاوهايي که با هزينه هاي هنگفت پرورش داده اند هم عبور کرده و آنها را به مسلخ بکشانند.
 
در حالي دامداران کشور از بحران کنوني نهاده دامي رنج مي برند و در ميان بي تدبيري هاي دولت ثمرات توليد خود را به دست سلاخان مي سپرند که ۳.۴ ميليون تن نهاده دامي در انبارهاي بندر امام ماهشهر دپو شده است.
 
ماجرا زماني تلخ مي شود که نائب رئيس دوم کميسيون کشاورزي مجلس از اصل ماجرا پرده بر مي دارد و به خبرنگار تيتريک، مي گويد؛ ۱.۳ ميليون تن از اين نهاده مرتبط با پشتيباني امور دام است و مابقي به متعلق به بخش خصوصي است.
 
عليرضا عباسي از اين موضوع اظهار تاسف کرده و ادامه مي دهد؛ بررسي هاي انجام شده نشان داد ساير نهاده ها به نام ۳ يا ۴ نفر است، تمام امور اداري نهاده هاي دامي انجام شده است اما بهانه هايي مي آورند از جمله اينکه ارز نداريم يا به واسطه تحريم نمي توانيم نهاده خريداري کنيم.
 
سکانس تلخ تر ماجرا اينجاست که به گفته نماينده مردم کرج در مجلس شوراي اسلامي، براي اولين بار در بندر امام به آنها اعلام کرده اند که کاميون براي جابجايي نهاده ها وجود ندارد. سيستم حمل و نقل مشکل دارد و براي جابجايي نهاده ها روزانه ۳ هزار کاميون مورد نياز است.
 
عباسي به انتقال نهاده توسط يک هزار و ۶۰۰ کاميون اشاره کرده و ادامه مي دهد واقعيت اين است که آقايان براي انجام ندادن امور، هزار و يک بهانه مي آورند چرا که با برگزاري يک جلسه کميسيون کشاورزي ۸۰۰ کاميون به ظرفيت موجود اضافه شد.
 
 
و اما فارغ از اينکه نهاده دامي دپو شده و دامداران اسير بي تدبيري دولت شده اند، بايد گفت ابعاد تازه دپو شدن خوارک دام در بندر ماهشهر موجب اتفاقاتي شد که آينده کشور را به خطر خواهد انداخت، موضوعي که عضو انجمن ارگانيک ايران از آن پرده بر مي دارد.
 
حجت الاسلام علي ارجمند در گفتگو با خبرنگار تيتريک، مي گويد؛ به دليل عدم ورود نهاده هاي دامي و افت بارندگي، قيمت کاه ۵ هزار تومان شده است، دولت هم قيمت گندم را ۵ هزار تومان تعيين کرده است، کشاورزان با اين وضعيت گندم را با کاه و کلش و بدون هزينه کمباين به دامداران مي فروشد.
 
وي ادامه داد: در حال حاضر گندم اغلب مزارع بجاي آنکه وارد سيلوها شده و به دولت فروخته شود وارد سبد غذايي دام شده و برخي از آنها به صورت سبز يا برداشت شدند، اگر پيش از اين بخشي از گندم مورد نياز کشور را وارد مي کرديم امروز همانند گوشت ناچار به واردات بيشتر مي شويم.
 
 
اين کارشناس امور کشاورزي گفت: واردکننده بودن عملا تهديدي براي امنيتي است، در گذشته از ۱۶ کشور بنزين وارد مي کرديم اما نظام به اين نتيجه رسيد که ممکن است با تحريم بنزين در کشور ناامني ايجاد شود، امروز هم اگر ساير کشور ها متوجه شوند ايران گندم براي خوردن ندارد بزرگترين تهديد براي کشور رقم مي خورد.
 
حجت الاسلام علي ارجمند تصريح کرد: ژاپن با اينکه از نظر کشاورزي حرفي براي گفتن ندارد و قريب به ۱۰۰ ميليون جمعيت دارد، تلاش مي کند در زمينه برنج خودکفا باشد چرا اگر در محصول استراتژيک وابسته شود امنيت غذايي خود را در حال خطر مي داند.
 
وي گفت: با عدم ورود نهاده دامي و دپوي آن در بنادر، نه تنها ذخائر ژنتيکي به واسطه سلاخي دام ها از بين مي رود بلکه امنيت غذايي مردم از جمله نان که بالاترين مصرف را در کشور دارد به خطر خواهد افتاد و دولت آينده در اين زمينه به مشکل بر مي خورد.
 
اين کارشناس ادامه داد: علي رغم اينکه نهاده دامي ارزان قيمت با ارزهاي دولتي تامين شود بايد گندم هم وارد شود کهچنين پولي در کشور ما وجود ندارد و عملا دولت دوازدهم اغلبمنابع را پيش خور کرده است، ۴۰۰ الي ۶۰۰ هزار ميليارد اسناد خزانه دست مردم داده است. دولت بعدي بايد ۱۵۰۰ ميليارد تومان در روز بايد بدهي بدهد.
 
 
حجت الاسلام ارجمند گفت: به اين بدهي هاچالش مذکور اضافه خواهد شد، در نتيجه اگر زماني داشتيم در واردات گندم خودکفا مي شديم، ناچار به وارد شدن ۹۰ درصد غذاي مردم خواهيم شد. نمي توان قيمت نان را افزايش چشمگير داد.
 
وي اظهار داشت: قيمت گوشت را مي توان افزايش داد اما نمي توان نان را چند برابر کرد چون مردم تحمل نمي کنند به ويژه کساني که با يارانه زندگي مي کنند قادر به کنارآمدن با اين وضعيت نخواهند شد. براي خانواده اي که يارانه آنها صرف نان مي شود چگونه مي توان غذا تهيه کرد.
 
اين کارشناس کشاورزي در خاتمه خاطر نشان داد: سونامي بزرگي را دولت بي کفايت آقاي روحاني رقم زده است که ممکن است به زودي خود را نشان دهد و اين ها چالش هاي بزرگ دولت پيش رو خواهد بود.
 
به نظر مي رسد دولت دوازدهم تا روزهاي پاياني عمر خود از هيچ تلاشي براي اذيت کردن مردم فروگذار نمي کند و ثمره بي تدبيري ها و اهمال کاري آن را هر روز در عرصه هاي مختلف شاهد هستيم.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html